HQ03X03141
Neutral Citation Number: [2004] EWHC 1735 (OB)
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE
QUEEN'S BENCH DIVISION

Royal Courts of Justice
Strand
London WC2

Thursday, 1 July 2004

BEFORE:
MR JUSTICE EADY
MAHFOUZ
(CLAIMANT)
V-
BRISARD & OTHERS
(DEFENDANT)

Tape transcription by
Smith Bernal Wordwave Limited
190 Fleet Street London EC4A 2AG
Tel No: 020 7404 1400 Fax No: 020 7831 8838
(Official Court Reporters)

MR LAURENCE HARRIS (instructed by Messrs Kendall Freeman) appeared on behalf of
the CLAIMANT
THE DEFENDANTS did not appear and were not represented

JUDGMENT
(As Approved by the Court)

Crown copyright©



MR JUSTICE EADY: In this libel action Khalid Salim A Bin Mahfouz sues three
defendants, Jean-Charles Brisard, JCB Consulting and JCB Consulting International
SARL, over very serious allegations published, it would appear, on a number of
websites. The defendants are abroad and have taken no part in these proceedings.

Judgment was in due course obtained by default. It is thus important to emphasise that
there is nothing more that the claimant could have done in his attempt to vindicate his
reputation in respect of these allegations. The defendants have had every opportunity
to respond. It is also important to state that, although judgment has been obtained in
default, the outcome of the proceedings is in no sense a formality; nor is the claimant's
vindication any the less real.

The court is naturally conscious of the importance of freedom of speech and of the need
to ensure so far as possible that its judicial processes are not abused by anyone who
may seek to vindicate himself on a false basis and thus mislead the public. The
allegations here are, as I have said, very serious. The claimant has always denied them
and, when they have been made by others, apologies have been forthcoming. The
defendants have been ready to assert that the claimant was involved in the funding of
terrorism and of supporting Al-Qaeda in particular.

The claimant now proceeds, with the court's permission, to obtain remedies under
sections 8 to 10 of the Defamation Act 1996. It follows that he is for that reason alone
limiting his financial claim to £10,000. That might not be thought to represent the full
gravity of the libel, but the claimant has made the concession purely because that is the
ceiling imposed under the statutory regime. The concession is not intended to diminish
the effect of the claimant's vindication or the seriousness with which he approaches
these publications.

The material published consisted essentially of three items. The first item was a report
entitled "Terrorism financing: routes and trends of Saudi terrorism financing." It was
dated 19 December 2002 and it seems to have been submitted to the United Nations and
has been described as "the UN Report". Within it the claimant is described as one of
the main individual Saudi sponsors of Al-Qaeda.

Secondly, there are slides of a presentation apparently given by the first defendant at a
Thomson Financial symposium on 13 June 2003. Unfortunately, the claimant knows
very little about the circumstances in which that publication took place, where the
symposium occurred or who was present. The slides suggest in no uncertain terms that
the claimant constitutes an example of a wealthy businessman supporting Al-Qaeda.

The third item consists in the French transcript of an interview with M Brisard on RFI
radio on 19 March 2003. The French transcript and the English translation have been
placed before me in evidence. The first defendant suggested in that interview that the
claimant supported terrorism by providing massive financial support to Al-Qaeda and
Osama Bin Laden, who was wrongly described as the claimant's brother-in-law.



10.

11.

12.

13.

In accordance with the general though not universal practice, the evidence of the
claimant has been put before me in the form of a witness statement for the purposes of
this hearing. It is a very short witness statement. That is perhaps not surprising in view
of the fact that the primary purpose of the claimant's evidence is to deny the truth of
these very grave allegations and to explain also the impact of the publications upon
himself and his feelings and those of his family, albeit strictly speaking the impact on
his family is irrelevant, save insofar as it impacts indirectly upon the claimant.

For present purposes I need do no more than recite paragraphs 4 and 5 of the claimant's
evidence:

"It 1s difficult to assess the full extent of the damage that has been caused
to my reputation in this jurisdiction by the publication of the defamatory
words which are the subject matter of this libel action. However, the
extremely serious nature of the allegations made by the Defendants have
caused me (and my family) distress and, I believe, have damaged my
reputation (and that of my family).

"I do not have, nor have I ever had, any involvement or association with
the sponsoring or support of the Al-Qaeda terrorist network and its leader
Osama Bin Laden, nor have I ever knowingly financed terrorism of any
description and I vehemently deny this. My family and I abhor and
unequivocally condemn all acts of terrorism. Furthermore, Osama Bin
Laden is not my brother-in-law: I am not married to any of Osama Bin
Laden's sisters nor are any of my sisters married to Osama Bin Laden."

That evidence is short and to the point but is nonetheless effective for that. It follows
from what I have already said that the evidence is unchallenged in these proceedings.

The background has been more fully covered in the evidence of Cherif Sedky, who is a
lawyer and a United States citizen. It is right that I should refer to this background in a
little detail. Mr Sedky explains that M Brisard is a self-styled "expert in the area of the
financing of terrorism." He has been retained as an investigator by attorneys acting in a
substantial action in the United States against a large number of defendants, including
this claimant, brought on behalf of relatives of the victims of the attacks in the United
States on 11 September 2001. The second defendant is a French company and the third
defendant a Swiss company. Both of those defendants appear to be substantially owned
and run by M Brisard.

Mr Sedky then goes on to describe briefly the effect of certain other litigation which in
a real sense forms the background to the present claim. First of all, he deals with what
has been described as "the Mail on Sunday action". On 27 October 2002 the Mail on
Sunday published an article about the claimant, alleging that he was a funder and
supporter of Osama Bin Laden and Al-Qaeda. The claimant issued libel proceedings
against the author of that article, the editor and the publisher of the newspaper.

On 6 May of last year, before serving any defence, the Mail on Sunday issued an
application for a stay of proceedings pending the outcome of a libel action brought by



14.

15.

16.

17.

18.

the claimant and his son against the authors of a book called "Forbidden Truth". The
authors of that book were none other than M Brisard and a gentleman called Guillaume
Dasquié. Alternatively, the Mail on Sunday were seeking a stay until the outcome was
known of a United States action.

The application was made on the basis that M Brisard was the primary source of the
information which had appeared in the newspaper article, that he had compelling
evidence to demonstrate the truth of the charges against the claimant and that,
accordingly, proceedings against him should be litigated before the Mail on Sunday
libel action was dealt with. The application by the Mail on Sunday was supported by
evidence, including a witness statement from M Brisard dated 21 May 2003, which has
been drawn to my attention.

The application was heard in open court and therefore reference was made without any
inhibition to the content of M Brisard's witness statement. It has been described by Mr
Harris as the high point of M Brisard's case and he considered it quite properly before
me in some little detail. I need not refer to it at any length, but it proclaimed an
intention, apparently, vigorously to defend any proceedings in respect of the book
"Forbidden Truth" and to justify the truth of the allegation that this claimant knowingly
supported terrorism.

There was also reference to key evidence, as it was described, gathered by M Brisard
up to that point, about the claimant. He expressed an intention to put that evidence
before the court in any claim in respect of the book. At that time Mr Sedky produced a
lengthy witness statement of 9 June by way of rebuttal. So too did the claimant himself,
in a witness statement dated 8 June of that year, and Mr Lawrence Smith. Those
witness statements set out to rebut fully and comprehensively what was described as the
key evidence.

No stay was granted by the court of the Mail on Sunday proceedings and, when its
defence was eventually served on 1 August of last year, there was no attempt to plead
justification. It is right to record that there was a defence based upon qualified
privilege, relying upon the House of Lords decision in Reynolds v Times Newspapers.
Not long thereafter the newspaper defendants in fact published an apology following a
statement in open court which was read on 13 January of this year. It was expressly
acknowledged that there was "no truth whatsoever" in the allegation that the claimant
had supported or funded terrorist activities. The newspaper accepted that the claimant
and his family abhor terrorism and they agreed to pay what were described as
substantial damages and costs.

Next Mr Sedky turned to "the book action". Shortly after the publication of the Mail on
Sunday article, it came to the attention of the claimant that the book had been published
in the United States, (that is to say, the book known by the short title of "Forbidden
Truth" by M Brisard and Guillaume Dasquié). It too made very serious allegations
about the claimant and about his son, Abdul Rahman Bin Mahfouz, alleging that they
supported Osama Bin Laden, Al-Qaeda and terrorism. Accordingly, libel proceedings
were commenced in this jurisdiction against M Brisard and Guillaume Dasquie. That
happened on 24 April 2003. There was no acknowledgement of the proceedings by M



19.

20.

21.

22.

23.

24.

Dasquie and default judgment was obtained, and an injunction, in respect of him.
There was an order made by Treacy J on 22 August of last year.

M Brisard, however, did serve a defence in the book action on 4 August. Notably,
however, he did not plead justification and there has been no attempt to amend to plead
justification since, despite the intention expressed in the witness statement to which I
have already referred. He did raise a defence based upon the proposition that he did not
authorise publication of the book in this jurisdiction. The claimant accordingly served
a reply on 17 December of last year and, pursuant to directions given by Master Foster
on 2 April of this year, a window has been appointed for the trial of that action, on the
issues as they stand at the moment, between 1 November of this year and 31 January
next year.

Finally, Mr Sedky mentioned what he describes as "the Griffin/Pluto Press action".
Proceedings were brought by the claimant and Nimir Petroleum against Pluto Press and
an author called Michael Griffin in respect of a book which also alleged that the
claimant had funded Bin Laden's and Al-Qaeda's terrorist activities. There was a
statement in open court read on 15 March 2004. A comprehensive apology was
proffered, and substantial damages were paid as part of the settlement by the
defendants.

It is necessary now to say something more about what has been described as the UN
Report, which forms an important part of the subject matter of these proceedings. As is
made clear from the evidence of Mr Sedky, M Brisard has been the main disseminator
of the defamatory and false accusations about the claimant. He prepared a report, to
which I have already referred, and the report repeated the same allegation as was made
in the book, albeit in abbreviated form. The claimant appears at the top of a list of
persons described as the main financiers of Al-Qaeda.

The report has been published on various websites, including on the website of
National Review Online. It has been claimed on a number of occasions by M Brisard
that the report was prepared at the request of the United Nations, specifically by Sr
Alfonso Valdivieso, who was in December 2002, for the time being, the President of
the United Nations Security Council. Those claims by the first defendant would
obviously tend to give status and authority to the report and to the allegations within it.

Such claims were made, for example, in the Los Angeles Times of 24 December 2002;
a letter from the solicitors for the Mail on Sunday, Taylor Wessing, dated 2 May 2003;
the witness statement prepared by M Brisard for the Mail on Sunday litigation of 21
May 2003, which was, incidentally, supported by a statement of truth; in M Brisard's
own biography on his website in September 2003; and in an article in the New York
Times of 28 September of last year. Copies of those claims have been exhibited before
me in evidence.

Mr Sedky, representing the claimant's interests, records how he was extremely
concerned to learn that a report might have been commissioned by the UN Security
Council which listed the claimant as a sponsor of terrorism. Before taking any action,
he decided that it was necessary to attempt to set the record straight with the United



25.

26.

27.

28.

29.

Nations and also to establish the facts, in particular, whether the report had indeed been
commissioned by the United Nations or any body within it, as the first defendant was
claiming. Thus, Mr Sedky wrote on 5 February of last year to the then President of the
UN Security Council, who was His Excellency Dr Gunther Pleuger. A copy of that
letter has also been exhibited before me. Unfortunately, no reply was received.

The claimant's solicitors who represent him in these proceedings, Kendall Freeman,
wrote on 28 February and on 10 April last year to National Review Online, making a
request that the report should be removed from its website. Again, a copy has been
exhibited before me. Later, in September of last year, it came to Mr Sedky's attention
that the defendants had set up a website, www.jcbconsulting.com, on which the report
was being published. It also contained other documents defamatory of the claimant, as
I have already described. Proceedings were then commenced in respect of those
publications. It remained, however, at that time still unclear as to whether or not the
report did indeed have the authority of the UN behind it.

When proceedings were started there was an e-mail response from M Brisard dated 15
October 2003. That e-mail described the action as baseless and stated that M Brisard
had "no intention at all to consider demands, requests or ultimatums emanating from
[the claimant]." It was suggested by M Brisard that in relation to that report the
claimant's representatives should contact the UN Counter-terrorism Committee. No
further acknowledgement of the proceedings materialised and so it came about that
judgment was entered in default.

Kendall Freeman investigated the position further. There was e-mail correspondence
between them and one Tatiana Cotio, the Secretary of the United Nations Security
Council Committee, which has been established pursuant to resolution 1267 of 1999,
("the Al-Qaeda Taliban Sanctions Committee"). She confirmed that the report was
indeed not an official UN document. Later, Kendall Freeman received a letter of 12
March 2004 from Sr Valdivieso himself, who stated:

"I personally never met with or spoke to M Brisard and it is completely
false that I in my capacity as President of the Security Council or as
President of the 1267 Committee or in any capacity within that
Organisation had commissioned him [the first defendant] on a personal or
official basis to write a Report on terrorism."

Sr Valdivieso also stated that M Brisard's conduct and attitude was "totally deceitful
and marked by the intention to mislead." Those communications have been placed
before me in evidence and I have been taken to them expressly this morning. It is to be
noted that on 1 March of this year there was an article in Arab News which also
confirmed Sr Valdivieso's denials.

It has now emerged that M Brisard contacted Sr Valdivieso in order to get him to
confirm that he had commissioned the report "through an assistant". Sr Valdivieso,
however, confirmed that this too was untrue and he had checked with the assistant in
question, Mr Salazar, who also confirmed it to be untrue. That position has been



30.

31.

32.

33.

34.

reaffirmed in writing by Sr Valdivieso. There is exhibited to Mr Sedky's witness
statement a document dated 26 April of this year.

It is submitted therefore, not unreasonably, by Mr Sedky in his witness statement that
M Brisard's assertions at various points that the report had been commissioned by the
United Nations were made knowing that they were untrue. Of course, in the nature of
things I have not heard anything further from M Brisard about this, since he has taken
no part in the proceedings, but on the state of the evidence before me that submission of
Mr Sedky's would appear to be true. I note also that one of those assertions was made
in the course of a witness statement, with a statement of truth, prepared for proceedings
in this jurisdiction. That is a matter naturally which the court must take seriously.

Mr Sedky goes on in the course of his witness statement to set out briefly the purposes
behind these proceedings. He draws attention to the fact that the claimant and his
family have significant connections with the United Kingdom. As a banker, the
claimant has been well-known to the United Kingdom financial community. His
reputation in this jurisdiction and that of his family are important to him. Significant
negative publicity was having an adverse impact on the family's business interests in
various jurisdictions, including this country. Various attempts have been made by the
claimant to vindicate his reputation and to demonstrate the lack of any objective
support for the falsehoods that M Brisard has sought to put about concerning him.

The key allegations, as they were described, put forward by M Brisard in the Mail on
Sunday action, were shown to be nothing of the kind. The Mail on Sunday found itself
unable to rely upon them and that is how the claim came to be settled with a full and
unqualified apology and an acceptance that those allegations were actually untrue. Not
only did M Brisard mislead the court in that witness statement but, despite his professed
intention, he has not, as I have already made clear, sought to justify those serious
allegations in the book proceedings.

I am invited to conclude, in the light of that evidence and not on any merely formal
basis, that the allegations are untrue. As I said at the outset of this judgment, it is
difficult to imagine in the circumstances what else the claimant or his representatives
could have done to seek genuine vindication in respect of these allegations. In the
nature of things, again, of course the claimant cannot know how many people have
chosen to read the allegations put about by M Brisard. Nevertheless, there is concern
that some individuals at least will have perceived the report as an official UN document
and treated its contents seriously. Concern was expressed by Mr Sedky that a British
government official or journalist might see the report and believe it to be an official
United Nations report containing the claimant's name in and indeed at the top of a list
of terrorist financiers.

Although it is not strictly relevant for proceedings in this jurisdiction, my attention has
been drawn to the fact that very senior figures in the United States appear to have taken,
at one time, the allegations in the report seriously. Two members of the US Senate
Committee on Finance wrote a letter, which is before me in evidence, to Mr Richard
Newcombe, Director of the Office of Foreign Assets Control of the United States
Department of the Treasury, which was dated 22 December of last year. It contained



35.

36.

37.

38.

mis-statements about the claimant, apparently sourced from that report. Accordingly,
the claimant's US attorneys wrote a letter to that Committee making the position clear
on 16 January of this year.

Not surprisingly therefore the claimant still fears that the defamatory material, the
subject matter of this action, will have been read widely within this jurisdiction and,
quite possibly, taken seriously by those interested in such matters. He therefore seeks
damages, limited, of course, artificially by the statutory cap, and also a declaration of
falsity and an order for publication of an apology, in accordance with the provisions of
sections 9 and 10 of the Defamation Act 1996, and the rules of court made
subsequently pursuant to the provisions of section 10.

Of course, in this jurisdiction no court can force anyone to apologise. There is,
however, a fallback procedure set out very carefully in the rules, which provide for the
publication of a summary of the judgment in the event that a defendant is unwilling to
negotiate the terms of an agreed apology. Provision has been made for that accordingly
in the draft order placed before me.

In the light of the evidence before me and the submissions of Mr Harris, I propose to
grant the relief sought, including damages of £10,000, being the maximum permitted
under the statutory regime. I will also grant the other relief sought in the draft order
placed before me, including a declaration of falsity and the other provisions.

Insofar as it may be necessary to do so I will now discuss those further with Mr Harris
and any consequential matters that arise.



